بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

راه های پیشگیری و در مان بیماری ها چیست

  • ۰
  • ۰

بیماریهای دستگاه تناسلی زنان

بیماری های شایع زنان انواع مختلفی دارد. برای هر یک از این بیماری ها با توجه به نوع آنها، شرایط فرد، سن و دیگر فاکتورها، روش های درمانی به خصوصی در نظر گرفته می شود. برخی از بیماری های مربوط به زنان عبارتند از:

فیبروم های رحمی

این بیماری در دسته بیماری های رحم زنان قرار دارد. در واقع فیبروم های رحمی توده های خوش خیم و کوچکی هستند که به سرطان تبدیل نمی شوند. اما عدم درمان فیبروم می تواند مشکلاتی مانند ناباروری، زایمان زودرس، درد در هنگام رابطه جنسی، ایجاد خونریزی شدید در زایمان و پس از آن را ایجاد کند.

درمان بیماری های زنان

 

بیماری آندومتریوز در زنان

بیماری آندومتریوز در زنان به معنای رشد بافت های داخلی رحم در مکانی به غیر از رحم می باشد. از شایع ترین مکان هایی که آندومتریوز در آن ایجاد می شود، لگن می باشد.

در این بیماری بافت داخلی رحم همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و ممکن است در زمان عادت ماهیانه دردهای شدیدی ایجاد شود.

بیماری تنبلی تخمدان

از دیگر بیماری های شایع زنان، می توان به تنبلی تخمدان اشاره کرد. این بیماری تعادل هورمون های جنسی در زنان را بر هم زده و سبب بروز مشکلاتی مانند بی نظمی قاعدگی، رشد موهای زائد، بروز برخی صفات مردانه، ایجاد آکنه و … می شود. جدی نگرفتن این بیماری و طی نکردن روش های درمان آن، عوارض بسیار جدی را در پی خواهد داشت.

بیماری چسبندگی رحم

از دیگر بیماری های شایع در زنان، چسبندگی رحم است، این بیماری هنگامی ایجاد می شود که، بافت اسکار بین دو دیواره داخلی رحم قرار می گیرد. از شایع ترین عوارض آن می توان به عدم باروری اشاره کرد.

انواع بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی، از دیگر بیماری های هستند؛ که می توانند برای زنان اتفاق بیفتند. این بیماری ها می توانند شامل بیماری های سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و… باشند.

بیماری پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان در زنان نیز بسیار شایع می باشد. معمولا این بیماری در خانم هایی که به سن یائسگی میرسند بیشتر دیده می شود. علت بروز این بیماری کاهش توده های استخوانی می باشد.

 

عفونت واژن

از جمله علل شایع این بیماری در خانم ها، عدم رعایت بهداشت می باشد. در واقع به هر میزانی که بهداشت فردی و جنسی رعایت شود، از بیماری عفونت زنان جلوگیری می شود. انواع بیماری عفونت واژن می تواند شامل بروز بیماری هایی مانند زگیل های تناسلی، قارچ ها، ویروس ها و … باشد.

روش های درمانی بیماری های زنان

بر اساس نوع بیماری روش های درمانی خاصی برای هر یک از آنها اتخاذ می شود. در ادامه به معرفی و بررسی مهم ترین و بارزترین روش های درمان بیماری های زنان می پردازیم:

یافتن یک متخصص زنان و زایمان با تجربه

اولین و بهترین روش درمان انواع بیماری رحم زنان، مراجعه به یک متخصص زنان می باشد. پزشک متخصص با بررسی نوع بیماری، درجه، شدت، میزان پیشروی، عوارض جدی، انواع روش های درمانی مختلفی را در نظر می گیرد. توصیه می شود قبل از آغاز درمان درمان خود، ابتدا به دنبال یک پزشک زنان با تجربه باشید.

روش سونوگرافی

پس از یافتن پزشک مورد نظر خود، ممکن است انجام انواع روش های تشخیصی مانند سونوگرافی، به شما از سوی پزشک درخواست شود. سونوگرافی نقش بسیار موثری در تشخیص و درمان بیماری های زنان دارد. به کمک سونوگرافی می توان بیماری هایی مانند تخمدان پلی کیستیک، بیماری آندومتریوز در زنان، بیماری فیبروم زنان و … را تشخیص داد و درمان کرد.

سونوگرافی رحم

 

روش هیستروسکوپی

از دیگر روش های درمان بیماری های زنان روش هیستروسکوپی می باشد. این روش علاوه بر درمان، به تشخیص بیماری ها نیز کمک می کند. هیستروسکوپی در واقع آندوسکوپی رحم می باشد در این روش لوله ای به رحم وارد می شود و می توان انواع بیماری هایی مانند چسبندگی رحم؛ فیبروم رحمی و … را تشخیص و درمان کرد.

روش لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یکی از روش های بسیار موثر در درمان بیماری های زنان محسوب می شود. در لاپاراسکوپی، طی برشی، لوله ای را وارد رحم و یا محوطه شکمی می شود. به کمک این روش می توان بیماری هایی مانند کیست، چسبندگی رحم، فیبروم های رحمی را تشخیص داد، رحم و لوله های فالوپ را ترمیم کرد، برداشت بافت اسکار در چسبندگی رحم را انجام داد و بسیاری دیگر از بیمار های زنان را درمان کرد.

نتیجه گیری

در اغلب موارد و در شرایط متوسط بیماری، درمان بیماری زنان به کمک دارو امکان پذیر است. پزشک برای هر بیماری زنان داروی مخصوصی را تجویز می کند. برای مثال برای تخمدان پلی کیستیک، متفورمین تجویز می شود.

سبک زندگی و انتخاب تغذیه سالم می تواند در درمان بیماری های زنان موثر باشد. مصرف غذاهای سالم نیز در ابتلا به بیماری های زنان جلوگیری می کند.

بهتر است خانم ها در زمان پریودی از آب سرد برای شستشو استفاده نکنند؛ چرا که آب سرد در این دوران، بسیاری از بیماری های دستگاه تناسلی را به وجود خواهد آورد.

ورزش کردن و فعالیت بدنی در درمان بیماری های زنان موثر است. چرا که فعالیت بدنی علاوه بر گرم نگه داشتن دستگاه تناسلی زنان، چربی را در اطراف رحم و دستگاه تناسلی از بین می برد.

  • ۰۱/۱۱/۰۶
  • محسن قهرمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی