بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

راه های پیشگیری و در مان بیماری ها چیست

  • ۰
  • ۰
   
چگونه از ابتلا به انفولانزا پیشگیری کنیم

آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی مسری است که عامل آن ویروس های آنفلوانزا است. شدت بیماری از موارد خفیف تا شدید متغیر است. آنفلوانزا سالانه حدود تا درصد از افراد جوامع را درگیر می کند.

انتقال ویروس در جامعه سریع است به طوری که بیشترین میزان بروز بیماری در عرض تا هفته از شروع بیماری در جامعه رخ می دهد. کسانی که در خطر بالای عوارض این بیماری هستند شامل افراد پیرکودکان زنان باردار و بعضی از بیماران خاص می باشند.

● علائم بیماری:
شامل تب احساس سرما سردرد خستگی مفرط سرفه خشک گلودرد آبریزش بینی درد عضلانی سوزش و آبریزش چشم و علائم گوارشی که در کودکان بیشتر دیده می شود مانند تهوع استفراغ و اسهال می باشد سرفه در مبتلایان می تواند برای مدت های طولانی باقی بماند.

● عوارض بیماری:

شامل عفونت ریوی میکروبی و از دست دادن آب بدن و همچنین تشدید بیماری های مزمن مانند نارسائی قلبی آسم و دیابت می باشد.

آنفلوانزا در کودکان ممکن است عفونت ثانویه گوش و سینوس را ایجاد نماید.

● روش انتشار ویروس:

ویروس های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می شوند. در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می شود.

بزرگسالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا نمایندکه این امر به این معنی است که شما می توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا نمائید.

● روش های پیشگیری از آنفلوانزا:

موثرترین روش پیشگیری در آنفلوانزا دریافت واکسن آنفلوانزا در پائیز هر سال می باشد. البته رفتارهای سالم بهداشتی نیز در پیشگیری از آنفلوانزا نقش بسزائی دارد. و در نهایت داروهای ضدویروسی می تواند جهت پیشگیری از انتشار این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

● واکسن آنفلوانزا:

در حال حاضر در ایران واکسن موجود بصورت تزریقی و تهیه شده از ویروس کشته شدهآنفلوانزا می باشد. این نوع واکسن برای افراد بالای ماه اعم از افراد سالم و افراد دارای بیماری های مزمن قابل تجویز است. نوعی دیگر از واکسن آنفلوانزا بصورت اسپری در بازار جهانی عرضه شده است که از ویروس ضعیف شده آنفلوانزا تهیه می گردد و می توان آنرا برای افراد سالم بین ۵ تا ۴۹ سال غیر از زنان باردار تجویز نمود.

تاثیر واکسن پس از دو هفته از زمان دریافت آن و از طریق ایجاد آنتی بادی ضد ویروس آنفلوانزا در بدن ایجاد می شود. ماه های مهر و آبان بهترین زمان برای دریافت واکسن می باشند که البته در ماههای پس از آن نیز تجویز واکسن بعلت احتمال بروز آنفلوانزا از مهرماه تا اردیبهشت ماه موثر واقع می شود.

چه کسانی باید واکسن دریافت نمایند:

۱) افراد بالای ۶۵ سال

۲) کودکان در سن ۶ ماه تا ۲۳ ماه

● بالغین و کودکان بالای ۲ سال دارای بیماری های زیر:

بیماری های مزمن ریوی (مانند آسم ) و قلبی و عروقی

بیماری های مزمن متابولیکی (مانند دیا

بت ملیتوس )

نارسائی کلیو

بیماری خونی شدید (هموگلوبینوپاتی ها)

۳) ضعیف سیستم ایمنی (از قبیل ایدز و مواردی که به علت تجویز داروها ایجاد می شود)

۴) افراد دارای سن ۶ ماه تا ۱۸ سال که روزانه آسپیرین مصرف می کنند .

۵) زنانی که در فصول مستعد عفونت با ویروس آنفلوانزا در سه ماهه دوم و سوم حاملگی خواهند بود .

۶) کسانی که کودک زیر ماه نگهداری می کنند .

۷) کارکنان موسسات درمانی که در تماس با بیماران هستند .

۸) در نهایت اعضای خانواده های پرخطر فوق الذکر نیز از گروههای واجد شرایط دریافت واکسن می باشند .

در اکثر موارد واکسن آنفلوانزا عارضه عمده ای ندارد و شایعترین عارضه جانبی این واکسن احساس سوزش در ناحیه تزریق می باشد.

چه کسانی نباید واکسن را دریافت نمایند:

افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند

افرادی که در گذشته واکنش شدیدی به واکسن آنفلوانزا نشان داده اند.

کسانی که در گذشته سابقه بروز سندرم گیلن باره را پس از ۶ هفته از دریافت واکسن آنفلوانزا داشته اند.

کودکان زیر ۶ ماه

بیماران تب دار (این افراد پس از فروکش کردن بیماری می توانند واکسن دریافت نمایند.)

رفتارهای خوب بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا:

در مدت بیماری فاصله خود را با اطرافیان حفظ نمائید.

حتی المقدور در زمان بیماری در منزل اقامت داشته باشید.

در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با یک دستمال بگیرید.

در طول مدت بیماری به طور مرتب دست های خود را بشوئید.

در صورت وجود بیماری در اطرافیان جهت پیشگیری در ابتلا به آنفلوانزا از تماس دست خود با چشم ها و بینی و دهانتان اجتناب نمائید.

راهکارهای تغذیه ای

وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. همه ما می دانیم که چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماری ها به ویژه، بیماری های قلبی عروقی و سرطان است. جالب است بدانیم که علاوه بر این، چاقی سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می کند و احتمال بروز بیماری های عفونی از جمله آنفلوانزا را افزایش می دهد. چاقی احتمالاً با افزایش ماده ای به نام TNFa موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود. از طرف دیگر لاغری نیز همراه با ضعف سیستم ایمنی است و بسیاری از عفونت ها به ویژه عفونت های تنفسی در افراد لاغر شایع تر می باشد. لاغری مفرط به ویژه با رژیم های لاغری به معنی دریافت ناکافی بسیاری از مواد مغذی و انرژی است که طبیعتاً توان دفاعی بدن را به شدت کاهش می دهد، بنابراین همیشه وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید و اگر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستید، کاهش وزن تدریجی، زیر نظر متخصص با استفاده از رژیمی که کفایت لازم را داشته باشد، ضروری است.

میوه ها و سبزی های تازه

مصرف میوه ها و سبزی های تازه را فراموش نکنید. تأثیر ویتامین های A و C در تقویت سیستم ایمنی ثابت شده است. میوه ها و سبزی های تازه بهترین راه تامین این مواد مغذی هستند. گفته می شود که مصرف مکمل ویتامین C بعد از بروز اولین علامت سرماخوردگی، طول دوره و شدت بروز علائم را کاهش می دهد. مصرف گریپ فروت تازه نیز همین اثر را دارد که علاوه بر تامین ویتامین C سرشار از مواد مغذی دیگری است که به سلامت ما کمک می کند.

آیا

ضروری است؟

شرکت های سازنده مکمل ادعا می کنند که بسیاری از مکمل ها به ویژه مکمل های ویتامین های A، C، E، D و ویتامین های گروه B به ویژه اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین C و روی مشاهده شده است. به هر حال مصرف مکمل باید تنها با توصیه تیم درمان باشد. در مورد هر یک از این مواد مغذی می توان از منابع غذایی آن ها استفاده کرد.

لبنیات

برخی مطالعات ادعا می کنند که مصرف لبنیات موجب ازدیاد هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می کند، اما برخی بیماران اظهار می کنند که مصرف شیر گرم به خصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم می شود. نوشیدنی هایی که باید از آن ها دوری کرد، نوشابه های کافئینه، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی شکر هستند.

جوشانده های گیاهی

مصرف برخی جوشانده های گیاهی هم می تواند علاوه بر اثرات ذکرشده خواص درمانی خاص داشته باشد. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن اثر مطلوبی دارد.

ادویه ها

در مصرف ادویه ها دقت کنید. مصرف برخی ادویه ها به ویژه ادویه های تند ممکن است موجب تحریک سرفه شود، در این صورت از مصرف آن ها اجتناب کنید. در صورت عدم تحریک سرفه، فلفل به دلیل طبع گرم ممکن است به بهبود آنفلوانزا کمک کند. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. اثر ضدمیکروبی زردچوبه نیز در برخی مطالعات ذکر شده است.

مایعات

مایعات بیشتری بنوشید. نیاز به مایعات در زمان مقابله بدن با عفونت ها به ویژه با مصرف داروها افزایش می یابد. به علاوه، ابتلا به تب نیاز را چند برابر می کند. همچنین مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم علائم عفونت های تنفسی را کاهش می دهد، به علاوه گرم کردن مجاری تنفسی می تواند از سرعت رشد ویروس آنفلوانزا بکاهد. آب و آب میوه ها بهترین انتخاب هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی