بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

بیماری های واگیر دار

چگونه با بیماری ها مبارزه کنیم

راه های پیشگیری و در مان بیماری ها چیست

  • ۰
  • ۰

آنفولانزا یکی از عفونت های ویروسی دستگاه تنفس است که توسط ویروسی به همین اسم ایجاد می شود، ویروس آنفولانزا سه نوع دارد.

 تعداد حملات آنفولانزا در کودکان نیز از بزرگسالان بیشتر است و شیوع بیماری با آغاز فصل سرما بسیار زیاد می شود و در عرض ۲-۳ هفته در بین اطرافیان فرد بیمار رواج پیدا می کند.

گاهی اوقات علائم آنفولانزا شبیه به سرما خوردگی است اما معمولا علائم این بیماری شدیدتر بوده است.

از علایم آنفولانزا می توان به سر درد ، بدن درد مخصوصا در پاها و کمر بیشتر است ، گلو درد که حدود ۳-۴ روز ممکن است درد گلو داشته باشند آبریزش بینی ، سرفه خشک ، بی اشتهایی ،‌لرز، خستگی، قرمزی چشم ها نیز اشاره کرد.

معمولا شیوع آنفولانزا در مهر ماه و آبان ماه دیده می شود پس ما به افراد واکسن آنفولانزا و اسپری بینی آنفولانزا را به افراد توصیه می کنیم، البته لازم است هیچ واکنشی ۱۰۰ % درصد باعث جلوگیری از بیماری نشود و واکسن آنفولانزا هم از این قائده مستثنی نیست و دیده شده حتی با مصرف واکسن نیز برخی افراد دچار آنفولانزا شده اند و همچنین رعایت درمان آنفولانزا مانند سرما خوردگی است و باید حتما نکات ایمنی رعایت شود.

هر دوی این بیماری ها ویروسی هستند. ویروس یک ارگانیسم عفونی و مصری کوچک است که درون سلول جای می گیرد و در آنجا زندگی می کند تا بتواند خودش را تکثیر کند. بعد از تکثیر سلول میزبان را از بین می برد. ویروسهای سرما خوردگی مجراهای بالایی تنفسی را از جمله بینی، سینوسها، حلق و گلو را مورد عفونت قرار می دهند، در حالی که ویروس آنفولانزا قسمت های عمیق تر دستگاه تنفسی را مورد عفونت قرار می دهد و علائم شدیدتری نسبت به ویروس سرما خوردگی از خود بروز می دهد. نکات کلیدی در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا به شرح زیر است:

  • علت سرماخوردگی و آنفولانزا باکتری نیست. بنابرین آنتی بیوتیک به درمان آن کمکی نمی کند. هرچند ممکن است برای جلوگیری از عفونت های ثانویه از نوع باکتریایی، تجویز شود.
  • میکروبهای سرماخوردگی و آنفولانزا در خارج از بدن بیمار معمولا بعد از 3 تا 7 روز می میرند.
  • ویروس سرماخورگی و آنفولانزا به حرارت حساس هستند و  در هوای خنک بهتر تکثیر می شوند. ابتدا در مجاری بینی تکثیر می شوند و از آنجا شروع به پخش شدن می کنند.
  • بیشتر این ویروسها توسط دستهای آلوده به چشمها، بینی و دهان منتقل می شوند.
  • شما ممکن یک روز قبل از اینکه علائم بیماری خود را نشان دهند، دیگران را نیز آلوده کنید.
  • این دو بیماری به تنهایی به ندرت کشنده هستند اما آنفولانزا می تواند با ضعیف شدن بیش از حد دستگاه ایمنی بدن، باعث عفونتهای کشنده ای مثل ذات الریه شود. این نوع بیماری با بدتر شدن سرفه ها، سختی در تنفس، سرفه همراه با بالا آوردن خون و ادامه پیدا کردن تب های شدید و مکرر میتواند قابل تشخیص باشد و نیاز به توجه پزشکی فوری دارد.
  • انواع مختلفی از ویروس آنفولانزا وجود دارد و پزشک معمولا درمان نوع رایج ویروس را پیشنهاد می کند و اگر نوع بدخیم این نوع ویروس نیز گزارش شده باشد، پزشک این نوع ویروس را نیز در نظر خواهد گرفت.

جلوگیری از شیوع آنفلوانزا در کشورهای پیشرفته بسیار جدی گرفته می شود، زیرا علاوه بر تهدید سلامت، موجب کاهش کارایی و افزایش تعداد روزهای غیبت از محل کار می شود که مزید بر خسارت های مالی درمان می شود. پیشگیری از شیوع با آموزش های ساده ای مثل شستشوی مکرر دست و نیز ارتقاء سلامت عمومی به ویژه تغذیه مناسب امکان پذیر است. تغذیه مناسب با بهبود سطح ایمنی از بروز آنفلوانزا جلوگیری می کند. همچنین استفاده از راهکارهای تغذیه ای می تواند به کاهش دوره و شدت علائم آنفلوانزا کمک کند.

میوه ها و سبزی های تازه

مصرف میوه ها و سبزی های تازه را فراموش نکنید. تأثیر ویتامین های A و C در تقویت سیستم ایمنی ثابت شده است. میوه ها و سبزی های تازه بهترین راه تامین این مواد مغذی هستند. گفته می شود که مصرف مکمل ویتامین C بعد از بروز اولین علامت سرماخوردگی، طول دوره و شدت بروز علائم را کاهش می دهد. مصرف گریپ فروت تازه نیز همین اثر را دارد که علاوه بر تامین ویتامین C سرشار از مواد مغذی دیگری است که به سلامت ما کمک می کند.

آیا مصرف مکمل ضروری است؟

شرکت های سازنده مکمل ادعا می کنند که بسیاری از مکمل ها به ویژه مکمل های ویتامین های A، C، E، D و ویتامین های گروه B به ویژه اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین C و روی مشاهده شده است. به هر حال مصرف مکمل باید تنها با توصیه تیم درمان باشد. در مورد هر یک از این مواد مغذی می توان از منابع غذایی آن ها استفاده کرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی